Sunday, January 9, 2011

FAQ: Kenapa kek saya tidak naik?

Kek tidak naik atau bantat adalah masalah popular dikalangan homebakers. Terdapat pelbagai sebab mengapa kek tidak naik seperti: bahan yang digunakan, teknik membancuh, timing, suhu dan sebagainya. Seringkali, terdapat teori-teori yang agak janggal seperti faktor cuaca dan kelembapan. Berkemungkinan ia memberi kesan, tetapi dalam pembuatan kek, faktor cuaca dan kelembapan tidaklah begitu kritikal (tidak seperti dalam pembuatan roti dan pastri).

Antara kesilapan biasa ialah:

1) Selalu membuka pintu oven. Ini menyebabkan suhu oven jatuh mendadak. Apabila suhu jatuh, pengembangan udara didalam bancuhan (yang menolak molekul-molekul ke atas) menjadi terbantut, seterusnya menyebabkan molekul-molekul menguncup. Bayangkan melepaskan belon yang sedang dipam.

Oven mestilah tidak dibuka langsung pada 15 minit pertama!

2) Oven tidak dipanaskan dengan sempurna (suhu tidak pada tahap yang sepatutnya).

Suhu yang rendah menyebabkan pengembangan udara yang minimum, tidak cukup kekuatan untuk menolak molekul ke atas. Permukaan kek akan masak dahulu dan ini menjadi benteng yang menghalang penolakan molekul. Akhirnya, struktur di bawah akan roboh kerana tidak berdaya untuk menolak lagi.

Suhu yang tinggi menyebabkan pengembangan udara yang maksimum, tetapi dinding molekul menjadi keras atau masak terlalu cepat. Molekul yang rapuh akan 'pecah' akibat penolakan udara panas yang berlebihan menyebabkan struktur roboh.

3) Terlebih mixing atau menggaul (tepung atau mentega).

Menggaul tepung secara berlebihan menyebabkan gluten terhasil. Gluten adalah jaringan serat yang terbentuk apabila air dan tepung diuli (seperti dalam pembuatan roti). Dalam erti kata lain, ia menyebabkan bancuhan menjadi 'liat' (walaupun tidak kelihatan pada mata kasar). Gluten adalah sesuatu yang perlu dielak dalam pembuatan kek. Sebenarnya semakin banyak anda menggaul, semakin banyak jaringan serat yang terhasil. Tepung perlu digaul pada kadar yang minimum.

Menggaul mentega (cair) secara berlebihan menyebabkan permukaan molekul menjadi licin (mentega bertindak sebagai pelincir) apabila molekul berselisih antara satu sama lain. Pergerakan molekul yang berlebihan menyebabkan struktur yang tidak stabil. Akhirnya ia roboh dan kek menjadi bantat.

2 comments:

  1. pertama kali buat kek, dah ler tak panaskan oven dulu, pastu bila oven dah off then pi tinggal jer kek tu dalam oven sampai sejuk... rasakan! hahahaha
    Jom Join GA PILIH THEME BLOG

    ReplyDelete
  2. waaaaa.. berguna untuk test baking % pastry saya.. terima kasih..

    ReplyDelete