Tuesday, June 23, 2015

Harga barang akan terus naik dan mustahil akan turun. KENAPA?





1) Dulu semasa sekolah rendah saya bawa duit poket 50 sen, 30 sen dibelanjakan untuk nasi lemak dan 20 sen untuk jajan (junkfood). Ketika itu 30 sen sudah cukup untuk sepinggan nasi lemak di kantin. Ini cerita 90-an.
Sekarang mustahil untuk mendapat nasi lemak 30 sen. Orang dulu-dulu cukup bawa 10 sen saja.


2) Persoalan:
Adakah kenaikan harga nasi lemak ini disebabkan peniaga yang tamak, cukai kerajaan dan kenaikan harga petrol seperti yang dilaung-laungkan?
Jika hari ini harga petrol diturunkan sehingga 0 sen per liter (petrol PERCUMA), adakah harga nasi lemak akan kembali kepada 30 sen? Jika kerajaan hapuskan semua cukai, adakah harga akan kembali kepada sediakala 30 sen?

 Gambar hiasan.

3) Jawapannnya TIDAK akan turun. Selepas bertahun-tahun harga nasi lemak terus naik dan budak sekolah perlu lebih duit belanja. Harga nasi lemak naik disebabkan harga barang mentah naik. Kalau barang mentah turun sedikit, pengusaha tidak akan menurunkan harga nasi lemak.
Jadi, bolehlah disimpulkan bahawa harga barang adalah SEHALA (one-way). Bila naik, ia tidak akan turun-turun lagi. Penurunan pun hanya bersifat sementara saja, selepas bertahun-tahun trendnya terus menaik.
Dulu kerajaan kata paras miskin ialah pendapatan RM600 sekarang RM3000. Nampak tak, sebenarnya rakyat makin miskin??? Harga semua benda pun makin mahal (nasi lemak sebagai contoh).


4) Jadi apakah yang menyebabkan kenaikan harga barang ini? Kenapa makin lama makin miskin?
Kenapa dulu pergi pasar malam bawa RM10 boleh beli macam-macam benda?
Kenapa dulu pergi pasaraya belanja RM100 boleh dapat satu troli barang, sekarang cuma dapat bakul?


5) INFLASI ialah punca sebenar kenapa barang naik harga.
Inflasi ialah susutnya nilai wang kita. Kalau dulu RM100 boleh dapat satu troli barang, sekarang cuma dapat satu bakul. Kalau dulu 10 sen dapat 3 biji gula-gula, sekarang cuma dapat sebiji.

Wang kertas @ wang fiat

Wang kertas juga seperti buah durian, bila banyak harga jadi murah, bila sikit (bukan musim) harga jadi mahal. Bila kerajaan cetak wang kertas, makin lama makin banyak, nilai wang kertas pun makin kurang. 
Sebagai ilustrasi, jika kerajaan cetak wang cukup untuk diberikan kepada setiap warga Malaysia sebanyak RM1 juta seorang, adakah kita semua akan jadi jutawan yang kaya-raya dan boleh bermewah-mewah?
TIDAK. Sebab harga barang akan naik seiring dengan pendapatan rakyat jutawan tadi (teh tarik RM100 segelas, contohnya). Orang ramai akan kekal miskin walaupun bergelar jutawan. Ringgit akan jadi seperti rupiah atau duit Zimbabwe.



 Harga yang ditentukan oleh supply and demand hanya boleh wujud dengan penggunaan dinar dan dirham (Logam bernilai yang tidak boleh dicetak sesuka hati)

6) Kesimpulannya, harga barang akan tetap naik walaupun petrol turun, cukai dihapuskan, pemantauan dibuat kerajaan terhadap 'peniaga tamak'. Semua tindakan ini tidak akan menurunkan harga barang kerana punca sebenar ialah INFLASI.



Link: 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fractional-reserve_banking (punca segala masalah barang mahal)








1 comment:

  1. Hello Blogger!
    Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete